benny-anja-grancanaria.reismee.nl

Friesland

Sequel...

We hebben inmiddels al weer bijna 3 weken gewerkt, maar bij deze toch nog een klein vervolg op onze vakantie van dit jaar. Na Gran Canaria hadden we ook nog een paar dagen Friesland/Sneek tegoed, waarbij we 1 dag 'vrij te besteden' hadden. Ook hier was het 30+*C en te warm om een paar uur te lopen, dus het was even verzinnen wat wel te gaan doen. Het meest comfortabel was lekker bij de airco. De hele dag op de hotelkamer is dan geen optie, dus ...na even zoeken... hebben we een leuke auto-met airco-route gevonden.

De Elf fonteinen/steden route!

Elf fonteinen in elf Friese steden, ontworpen door elf kunstenaars uit elf verschillende landen. 11fountains is een internationaal kunstproject voor Leeuwarden-Fryslân 2018, wat toen de culturele hoofdstad van Europa was, bedacht en samengesteld door Anna Tilroe.We gaan dus de Elfstedentocht rijden. Officieel is de start en finish in Leeuwarden, maar omdat we dichter bij Sneek zitten en we niet 2x dezelfde stad/fontein willen bezoeken starten we in Sneek en eindigen we in Leeuwarden.

**De Fontein van Fortuna in Sneek / Stephan Balkenhol

Op een gouden bol midden in het water staat een man met een Hoorn des Overvloeds. Het beeld verwijst naar Fortuna, de godin van het geluk en de schutsvrouwe van steden, families en volkeren. De overvloeiende hoorn symboliseert de materiële welstand van de gelukkige die ermee in aanraking komt. Maar de gouden bol draait voortdurend om zijn as, zodat het water, net als de toestroom van het fortuin, een onberekenbare kracht wordt. De overvloed die zich toevallig over ons uitstort, kan ons door het lot even snel weer worden ontnomen.

De waterpoort van Sneek

**De Onsterfelijke Bloemen - Rikka in IJlst / Shinji Ohmaki.

Volgens Shinji Ohmaki vormt cultuur zich, net als de natuur, laag op laag. Nieuwe generaties bouwen steeds weer voort op een grote onderlaag die niet verdwijnt. Precies zoals ook de stad IJlst is ontstaan. De oude, grotendeels verwilderde stinsenplanten zijn tekens van die onzichtbare onderlaag en van de rol van de mens bij de ontwikkeling daarvan. De fontein ‘Onsterfelijke bloemen - Rikka’ verbindt bloeiende stinzenplanten als element uit de Friese natuur met een oude vorm van Japanse bloemschikkunst, Ikebana. Hij symboliseert de eeuwige verbintenis tussen mens, cultuur en natuur.

Er is een restaurantje, vlakbij de fontein, daar drinken we koffie en lopen dan ook nog een rondje rondom de houtzaagmolen.
De Rat is een achtkante stellingmolen in IJlst en werd gebouwd in 1828. Naast de windmolen staat de molenaarswoning. De Rat is een van de drie houtzaagmolens in Friesland. De anderen zijn de De Jager in Woudsend en De Zwaluw in Birdaard. De molen is afkomstig uit de Zaanstreek en was in 1683 gebouwd als balkenzager.

**Kievit in Sloten / Lucy & Jorge Orta

Kievit’ toont een meisje dat op de schouders van een man staat. Ze houdt een vogel in haar hand. Onder de voeten van de man vormt een slordige stapel emmers, jerrycans en teilen de basis van de fontein. Deze universele containers waar het water rustig in en uit stroomt, wijzen erop dat onze samenleving overvloedig beschikt over iets wat elders in de wereld helemaal niet vanzelfsprekend is: water – de bron van al het leven. De vogel die het meisje koestert is een kievit, een vogelsoort die in Friesland wordt bedreigd.

**De Visfontein voor Stavoren / Mark Dion

De zee geeft, de zee neemt. Stavoren, ooit een rijke Hanzestad, kan erover meepraten. Overstromingen, zeehandelsoorlogen, een haven die verzandde: meermalen verviel de stad tot armoede. Maar telkens richtte ze zich op en brachten zeevaart en visserij nieuwe welvaart. Volksverhalen als ‘de Vrouwe van Stavoren’ vertellen van dat wisselvallige lot. ‘De Vis voor Stavoren’ voegt daar een nieuw verhaal aan toe, met een knipoog naar een symbolische prent van Pieter Bruegel de Oude: ‘Hoe grote vissen kleintjes eten!’ We zien hoe de enorme open muil van een machtige vis ons langs de watersproeiende lippen naar binnen lokt.

We eten bij de viskraam lekker een broodje haring en lopen ook dan nog even langs de haven...

...en het Vrouwtje van Stavoren. Het vrouwtje van Stavoren of De weduwe van Staveren is een sage die pas in de 19e eeuw zijn huidige vorm kreeg. Een van de versies van de sage vertelt van een rijke koopmansweduwe in Stavoren die woonde in een huis met gouden vloeren en zilveren muren.

**Flora & Fauna in Hindeloopen / Shen Yuan

Inspiratiebron voor de fontein van Hindeloopen is de levensboom op het stadswapen, met het hert en de hinde die hem omringen. De boom symboliseert de levensenergie, maar staat ook voor wijsheid. Het hert en de hinde voeden zich hiermee. Nu zetelen prachtige exotische vogels in de boom. Als je op het grote, houten gewei zit dat de boom omringt, zie je hoe ze waterspuwend met elkaar ‘praten’.

Langs de dijk is het tijd voor een terrasje met uitzicht op de haven

De Sluis Hindeloopen is een schutsluis in de Friese stad Hindeloopen. De sluis vormt de verbinding voor de pleziervaart tussen de Zijlroede en de haven aan het IJsselmeer.

**De Woeste Leeuwen van Workum / Cornelia Parker

Al eeuwen wordt het stadswapen op ‘De Waag’ van Workum ondersteund door twee leeuwen. Ze doen naïef aan en hun theatrale pose prikkelt onze lachlust. Maar als fontein van Workum, stevig op de grond met een meer dan levensgrote afmeting, zijn ze geen bijfiguren meer, maar hoofdrolspelers. Op enige afstand van elkaar sproeien ze nu als vechtende katten water naar elkaar. ‘Kijk naar Workum’, lijken ze ons toe te roepen. Want zonder het wapenschild biedt de lege ruimte tussen hen in plotseling uitzicht op de levende werkelijkheid van de stad.

**De Vleermuis in Bolsward / Johan Creten

Vleermuizen zijn intrigerende, nuttige dieren die met hun jacht op insecten cruciaal zijn in het ecologisch systeem. De vleermuis staat in de Aziatische cultuur symbool voor rijkdom, geluk en een gezegende ouderdom. Bij ons symboliseert hij zowel duistere krachten als een positieve, reddende kracht. Denk aan Batman, of aan de gevels van de grote kathedralen waar hij, in de vorm van waterspuwers, de demonen op afstand houdt. Dat past prachtig bij de afgebrande Broerekerk. De trap op de rug nodigt de bezoeker uit om de vleermuis symbolisch te overwinnen. En… om zichzelf te overstijgen.

Achter deze fontein in Bolsward staat de Broerekerk. De Broerekerk werd in de 13de eeuw gebouwd als kloosterkerk van de Minderbroeders. Het klooster werd in 1580 verlaten en afgebroken. De driebeukige kerk zonder toren is een ruïne als gevolg van een brand die plaatsvond op 8 mei 1980. In 1986 werd de kerk als ruïne weer opengesteld. Dit oudste monument van Bolsward kreeg in 2006 een bijzondere glazen overkapping. De ontwerper, architect Jelle de Jong uit Lemmer, wist verschillende dilemma's voor het hergebruik op te lossen door de restanten van het gebouw te overkappen met glas.

We lopen er even naar binnen en komen tot de ontdekking dat er op dit moment een 'expositie' projekt is. Gaia... Hoe ziet de aarde eruit als je op de maan staat? De Gaia hangt in de Broerekerk. Een grote verlichte wereldbol van wel zeven meter doorsnee. De installatie is gemaakt door de Britse kunstenaar Luke Jerram. Hij wil bezoekers ermee laten zien wat de aarde eigenlijk is: een ongelooflijk mooie en kostbare plek, waar we goed op moeten passen.

Harlingen...

**De Walvis in Harlingen / Jennifer Allora & Guillermo Calzadilla

Ooit stond Harlingen in het teken van de walvisvangst. Tegenwoordig streven wij er niet meer naar om deze grote en grootse dieren te doden, maar juist om ze van de dood te redden. Vooral nu ze om onduidelijke redenen steeds vaker in ondiepe wateren stranden. De fontein van Harlingen is een levensechte potvis. Hij ligt als verdwaald bij de Zuiderpier, maar af en toe verraadt zijn krachtige waterstraal dat hij wel degelijk in leven is. Zo getuigt ‘De Walvis’ van de enorme invloed die de mens heeft op alles wat leeft in de zee.

Door de lage waterstand ligt de Walvis helemaal boven water en kan hij dus ook geen water spuiten.

Het is inmiddels half 6 en we hebben nog 3 stops te gaan. Na het broodje haring hebben we niets meer gegeten, dus zoeken we 1st een terrasje op, bestellen wat fris een bittergarnituur en warme nacho's met kaas. Daarna lopen we pas terug naar de auto.

**De Oortwolk in Franeker / Jean-Michel Othoniel

De fontein is een ode aan de wereldberoemde, in Franeker geboren astronoom Jan Hendrik Oort. Zijn aanname dat zich rondom ons zonnestelsel een ‘wolk’ van miljarden komeetachtige objecten beweegt, betekende een doorbraak in de astronomie. De fontein is ontworpen als een reeks watervallen die vanuit een schaal langs een verticale ketting van nachtkleurige parels in het bassin stromen. Een van de parels is zilverkleurig, als de kleur van de maan, een ander is verguld, de kleur van de zon. ‘De Oortwolk’ zelf is een nevel van fijne druppeltjes die vanuit een goudkleurig gaaswerk in de schaal vallen.

**De Ijsfontein in Dokkum / Birthe Leemeijer

De IJsfontein is een speelbal van de elementen en geen dag hetzelfde. IJs tekent patronen op de koperen huid van de sculptuur. De mate waarin de fontein ijslagen vormt of niet, is afhankelijk van de zon, luchtvochtigheid, temperatuur, wind en neerslag. Energie voor de IJsfontein wordt opgewekt door zonnepanelen. Rondom staan bomen die rood kleuren in het najaar. Ze verwijzen naar Bonifatius en zijn volgelingen die in Dokkum zijn vermoord. Voor optimale schaduwwerking is bij de sculptuur gebruik gemaakt van de wetmatige rangschikking van bladeren rond een middelpunt. Het resultaat van meer dan 100 miljoen jaar evolutie in de plantenwereld.

Tot slot rijden we naar Leeuwarden...

**Love in Leeuwarden / Jaume Plensa

'Love’ bestaat uit twee 7 meter hoge, witte sculpturen van een jongen en een meisje. Ze lijken elkaar aan te kijken, maar hun ogen zijn gesloten. De gezichtsuitdrukking van de kinderen is sereen. Om hen heen hangt een 2 meter hoge mistwolk waar we in rond kunnen dwalen. ‘Ze dromen’, zegt Plensa; ‘voor kinderen is de toekomst een droom vol beloftes.’ De Spaanse kunstenaar kreeg zijn inspiratie voor de mistfontein toen hij ’s morgens vroeg de nevel boven de Friese velden zag. ‘In Friesland’, zei hij, ‘komt het water uit de grond."

Wat een mooie afsluiter van deze bijzondere tocht is deze 'Love' fontein.

Het is inmiddels 20.50u, dus nu is het wel tijd om terug naar het hotel te rijden. We stoppen nog bij een benzinepomp waar we tanken (€1,95 p/ltr) en een sandwich/krentebol/bak koffie naar binnen werken. Als we weg rijden blijkt dat we op nog geen 5 minuten van het hotel af zitten.

Het was een intensieve dag. We hebben zo'n 200km gereden en toch ook nog best wel veel gelopen, maar het was zeker de moeite waard. Een aanrader voor als je in Friesland bent.

Voor wie nog meer wilt weten van de route en de fonteinen... @11Fountains

Doeiiiii!!

Ina Kooiman

Wij hebben deze mooie tocht via de 11 steden pet fiets gedaan, is echt een aanrader en ook bij 30 graden goed te doen op de fiets pak je altijd wel een windje. Super mooie foto's Ben en Anja.

Riek

Goh, wat een verhalen en dat allemaal in ons landje. Zeker de moeite waard om dit allemaal met eigen ogen te bekijken, bedankt Anja en Ben

Jannie

Wat een mooie foto,s wij gaan vrijdag een weekje Friesland doen ,

tonnie

wat een pracht rit en wat een mooie foto s

Willeke

Wat leuk zeg om mooi omschreven en weer super foto’s erbij.
Om te onthouden zeker met mooi weer om het een keertje te gaan doen!

Bedankt voor de leuke verhalen en foto’s!

Tjergina

Wat leuk zeg! Dat wist ik helemaal niet van die fonteinen. Dat ga ik onthouden!

Ada

Wat mooi allemaal prachtig zeker de moeite waard. Om een keertje te doen
Bedankt Anja en Ben ?

Trudy

Prachtige route. Mooie plaatjes.

Truus

Wat een mooie foto`s zeg het is daar erg mooi
Bedankt voor de verhalen en mooie foto`s
Groetjes Truus

Wilma

Wat een leuke route met prachtige foto's

Ineke

Wat mooi al die fonteinen. Als we weer in Friesland zijn ga we er zeker een aantal bezoeken. Heel leuk om weer te lezen?